MONORAIL care sa lege Braila si Galati. PROIECTUL UNIC in Romania pentru care au batut palma autoritatile brailene si galatene | Primarul Dragomir: „Linia de transport ar putea fi construita din bani europeni”
Dupa ce au semnat un protocol de colaborare pentru construirea unui aeroport regional la Branistea, langa Galati – obiectiv de investitii inclus in Master Planul General de Transport, autoritatile brailene si galatene s-au inteles si in privinta unui alt proiect ambitios si unic in Romania. Este vorba despre un sistem de transport monorail care sa lege cele doua orase si care sa ajunga inclusiv la aeroport.
Primarul Marian Dragomir a vorbit pentru Ziarul Financiar despre initiativa administratiilor din Braila si Galati, aratand ca se intentioneaza obtinerea finantarii pentru monorail prin intermediul Planului National de Redresare si Rezilienta.
„Am depus in paralel cu aeroportul, impreuna cu Galati, un proiect pentru un transport modern nepoluant intre municipiile Braila si Galati, conectand principalele zone industriale, dar si viitorul aerport. Si aici vorbim de PNRR. Am depus intentia de solicitare a finantarii, am demarat primele discutii. Traseul va fi facut de un proiectant cu experienta pentru ca vrem sa conectam atat zona centrala a orasului, dar si principalele obiective economice, aeroportul, sa cream o legatura intre toate celelalte entitati, atat administrative, dar mai ales private, de la viitorul parc industrial din Braila – care a primit deja autorizatie de functionare – pana la principalele obiective economice din Galati. Va fi o linie de transport pe piloni, care nu afecteaza foarte mult infrastructura”, a declarat edilul.
Totodata, Marian Dragomir a mentionat faptul ca administratiile din cele doua judete au ingropat „orgoliile care au fost la un nivel foarte inflamat” pentru a putea atrage bani europeni, existand o oportunitate cumulata de 5 miliarde de euro la intersectia dintre Planului National de Redresare si Rezilienta si noul cadru financiar multianual al Uniunii Europene.
„Aglomerarea urbana Braila-Galati reprezinta a doua mare aglomerare urbana din Romania, cu peste 500.000 de locuitori doar in cele doua municipii – despartite de aproximativ 12 km de sosea. Liantul principal intre cele doua administratii a fost PNRR. Am reusit dupa multi ani de zile, ani in care orgoliile dintre Braila si Galati au fost la un nivel foarte inflamat, sa ingropam aceste orgolii, cu scopul ca investitiile pentru aceasta zona sa fie atrasa de ambele autoritati. Am reusit sa ne dam mana si sa ne unim. Proiectele cele mai importante sunt aeroportul si un proiect pentru un transport moder si nepoluant intre muncipiile Braila si Galati”, a mai adaugat primarul Dragomir.
Ce este monorailul?
Un sistem monorail (monosina) este o cale ferata care foloseste o singura sina in loc de o pereche de sine. In cele mai multe cazuri, sina este suspendata. Vehiculele monosina sunt mai late decat calea care le suporta.
„Amprenta mica la sol – practic doar sectiunea stalpilor – desfiinteza orice concurenta in ceea ce priveste spatiul necesar, atat pe durata santierului cat si dupa inceperea exploatarii. Nu sunt necesare santiere imense care sa deregleze ani in sir traficul si linistea unor intregi cartiere, nu e nevoie de expropieri masive sau de relocari costisitoare de utilitati. Monoraiul, fata de alte mijloace de transport urban care circula pe cale dedicata, nu preia doar pentru el, in defavoarea celorlalti competitori, spatiul necesar, ci dimpotriva, prin mutarea de la sol il eliberează pentru celelalte mijloace de transport”, a explicat Ioan Sebesan, profesor de material rulant la Politehnica Bucuresti, laureat al Academiei Romane.
Tot profesorul de la Politehnica a vorbit despre faptul ca un astfel de sistem functioneaza in Germania inca din anul 1903. Este vorba despre un traseu de 13 km, cu 20 de statii, din orasul Wuppertal.