DECIZIE DEFINITIVĂ: Bacurile NU mai circulă între Brăila și Smârdan | Antistescu: „Pierderi de 20.000 euro/lună. Gata. Ajunge! E podul acum”
Începând cu 1 noiembrie, bacurile nu mai asigură traversarea Dunării între Brăila și Smârdan (Tulcea).
Decizia a fost luată de Romnav, principalul operatorul de transport cu bacul de pe malul brăilean pe cel tulcean, ca urmare a pierderilor financiare înregistrate. Ar fi vorba de aproximativ 20.000 de euro/lună.
„Am luat această decizie din cauza pierderilor înregistrate, undeva la 20.000 de euro pe lună. E o decizie definitivă, ne-am apucat deja să strângem tot. Gata, ajunge! E podul acum, se va rezolva și cu trecerea pe timpul nopții. Am văzut pierderile și nu mai putem”, a declarat Gheorghe Antistescu, acționarul majoritar al firmei Romnav, pentru DEBRAILA.ro.
Tot pe 1 noiembrie, la Brăila, Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor, a cerut CNAIR să deschidă circulația pe pod și pe timpul nopții, în contextul în care constructorul WeBuild nu demontează macaralele, așa cum își asumase.
„Vreau să vă anunţ că, dacă vor continua în această formă, vreau să luaţi decizia să se circule. Nu văd motivul pentru care circulaţia este întreruptă peste noapte, atât timp cât aceste macarale nu sunt demontate. Să îmi spuneţi motivul. Nu se poate aşa. Dacă tot nu dau jos aceste macarale, atunci să se circule 24 din 24. Când vor fi mobilizaţi, atunci să vină dânşii să ceară la CNAIR că vor să lucreze, ca să dea jos această aceste macarale. Până atunci 24 din 24”, a spus Grindeanu.
În urmă cu doar câteva luni, odată cu inaugurarea podului peste Dunăre, Antistescu anunțase că va restricționa traversarea cu bacul, pe timpul nopții, doar pentru „parteneri de afaceri și urgențe medicale”, însă a revenit asupra hotărârii după doar câteva zile.
Până la deschiderea circulației rutiere pe podul suspendat de la Brăila, „Romnav” a obținut anual din afacerea cu bacurile un profit de aproximativ 1 milion de euro.
Antistescu (foto), seful „Romnav”, a criticat în mod public podul, cel mai mare proiect de infrastructură din România ultimelor trei decenii, în ianuarie 2018, chiar la o zi după semnarea contractului.
„Podul peste Dunăre e ca un Picasso într-un apartament de bloc. (…) La început ar fi trebuit să ne îngrijim de arterele de circulație spre celelalte zone din țară, adică infrastructura rutieră. (…) Astăzi nu avem această infrastructură și podul leagă nimicul de nimic”, declara afaceristul la Realitatea TV Galați-Brăila, pe 18 ianuarie 2018.
Totodată, la acel moment, Gheorghe Antistescu sublinia că afacerile sale „nu vor fi afectate de pod” și că nu va „suferi” din cauza acestei investiții mari în infrastructură.
După începerea conflictului armat din Ucraina, în februarie 2022, afacerile familiei Antistescu au prosperat în țara vecină.
„De 3 ani, de când am aflat că se face podul, am căutat alternative. (…) Ucraina a fost un izvor de tarife pe care eu, într-o carieră de 41 de ani, nu le-am întâlnit în viața mea. Băiatul meu cel mare a realizat un profit înspăimântător pentru mine”, afirma acționarul „Romnav” în 2022