Podul de la Brăila. 6 milioane de euro – suma pe care statul trebuie să o plătească italienilor | CARE ESTE MOTIVUL și ce expertize a dispus instanța | Judecătorii au hotărât și prelungirea termenului de execuție a lucrărilor
Sentință definitivă într-unul dintre numeroasele procese deschise de constructorul italian al podului suspendat de la Brăila împotriva Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere.
Curtea de Apel București a decis ca WeBuild să primească o sumă uriașă din partea CNAIR, respectiv aproximativ 6 milioane de euro – “reprezentând valoarea pierderilor și a profitului nerealizat”. Mai mult decât atât, termenul de execuție a lucrărilor a fost prelungit.
Inițial, prima instanță respinsese solicitările constructorului italian.
“Schimbă în tot sentinţa civilă atacată. Admite cererea de chemare în judecată. Constată că reclamanta (n.r. WeBuild) este îndreptăţită să beneficieze de o extensie a perioadei de execuţie de 193 de zile. Obligă pârâta (n.r. CNAIR) la plata către reclamantă a sumei de 28.808.369,4 lei, reprezentând valoarea pierderilor şi a profitului nerealizat”, se arată în sentința pronunțată pe 15 noiembrie.
Curtea de Apel București ar fi avut în vedere concluziile a două expertize tehnice și o expertiză contabilă, toate dispuse de instanță.
Practic, în instanță, WeBuild a acuzat CNAIR de faptul că nu și-a respectat obligațiile contractuale de verificare a documentelor de proiectare, contractând cu întârziere verificatori autorizați pentru proiectul tehnic de execuție. Ar fi vorba despre chestiuni tehnice care privesc drumurile de legătură, nu podul în sine.
Astfel, Curtea de Apel București a stabilit că WeBuild a întârziat în execuția lucrărilor aferente podului din cauza CNAIR, care a demarat procedurile menționate mai sus cu întârziere.
În prezent, deși ar fi trebuit dat în circulație la mijlocul lunii viitoare, stadiul lucrărilor este abia la 80%, întârzierile ținând, în cea mai mare parte, de infrastructura conexă podului.
La începutul lui octombrie, în timpul celei mai recente vizite a lui Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor, pe șantierul podului, reprezentantul constructorului italian a prezentat public un grafic potrivit căruia autoturismele vor putea circula pe pod la mijlocul lui decembrie, pe o variantă care pornește de pe Centura Brăilei.
Între constructor și CNAIR există mai multe procese, WeBuild apelând la instanță după ce statul român le-a respins mai multe solicitări care presupun alocarea în plus a unor sume importante de bani – aproximativ 150 de milioane de euro în total.