Exclusiv | Contrabandistii din Gropeni, AREST LA DOMICILIU, dupa 5 luni in spatele gratiilor | Judecator: „Faptele sunt grave, insa prejudiciul nu este unul foarte mare”
Dupa cinci luni petrecute in spatele gratiilor, 6 inculpati din dosarul contrabandistilor cu motorina din Gropeni au fost trimisi in arest la domiciliu, hotararea instantei fiind contestata de DIICOT.
Printre acestia se afla si Puia Vasilica (foto), liderul gruparii care, potrivit procurorilor antimafia, a introdus ilegal in tara, prin descarcarea de pe nave aflate sub pavilion strain, nu mai putin de 49 de tone de carburant.
Tribunalul Braila a dispus, la sfarsitul saptamanii trecute, inlocuirea masurii arestarii preventive cu masura arestului la domiciliu, pe o durata de 30 zile, pentru Puia Vasilica, Fluturas Ionel, Dumbrava Danut, Alexandru Tudorel, Lefter Marius Catalin si Vlad Sorin. Cei sase au fost obligati sa nu comunice direct sau indirect cu ceilalti inculpati sau cu martorii din dosar.
Judecatorul a considerat ca „masura arestului la domiciliu este suficienta” pentru buna desfasurare a procesului penal, impiedicarea sustragerii inculpatilor de la judecata sau prevenirea savarsirii unei alte infractiuni.
Totusi, chiar daca i-a pus in libertate pe cei din gruparea de contrabandisti, magistratul a notat faptul ca „probatoriile administrate pana la acest moment conduc la presupunerea rezonabila ca inculpatii ar fi putut comite faptele ce li se imputa, iar natura infractiunilor comise, impactul acestora in randul opiniei publice (…) sunt temeiuri suficiente pentru ca instanta sa acorde prioritate interesului societatii de a se simti in siguranta si nu dreptului inculpatilor la libertate”.
„Judecatorul va retine ca de la luarea masurii arestului preventiv fata de inculpati au trecut aproximativ 5 luni, faza urmaririi penale s-a incheiat, iar la acest termen s-au pus concluzii pe cererile si exceptiile invocate in camera preliminara. Faptele pentru care sunt cercetati inculpatii sunt unele grave, raportat la limitele de pedeapsa, insa, in cauza, prejudiciul nu este unul foarte mare, iar cuantumul pretentiilor civile este acoperit prin masurile asiguratorii dispuse in cauza, de organele de urmarire penala. Aceste fapte, in modalitatea retinuta in sarcina inculpatilor, au drept consecinta principala introducerea in mod nelegal in circuitul comercial a unor cantitati semnificative de motorina, de ordinul miilor de litri cu ocazia fiecarui act material retinut în sarcina inculpatilor. Consecinta directa a unor astfel de fapte este sustragerea de la plata catre bugetul consolidat de stat a taxelor, impozitelor, accizelor si a celorlalte dari specifice produselor petroliere care, in acest mod, sunt sustrase de la regimul fiscal existent in Romania”, se mai arata in motivarea Tribunalului Braila.
Totodata, judecatorul a mentinut masura controlului judiciar pentru inculpatii Fluturas Daniel si Tiripa Marcel.
DIICOT – Biroul Teritorial Braila, prin rechizitoriul din 10 ianuarie 2020, a dispus trimiterea in judecata a inculpatilor: Puia Vasilica, Fluturas Ionel, Dumbrava Danut, Alexandru Tudorel, Lefter Marius Catalin, Vlad Sorin, Fluturas Daniel, Tiripa Marcel, Andrei Angheluta, Cretu Iulian, Klencovljevic Jadranko, Lungu Ionica si Sanaploianu Sterea.
Andrei Angheluta este politist la „Frontiera” si, conform procurorului de caz, ar fi sprijinit gruparea condusa de Puia. Omul legii a furnizat „informatii legate de deplasarea ambarcatiunilor Politiei de Frontiera si dispunerea in teren a elementelor insarcinate cu paza si supravegherea frontierei de stat sau de deplasarea unor nave care furnizau carburant”.
Mai mult decat atat, pentru a ii ajuta pe contrabandisti, politistul a efectuat „verificari neautorizate in bazele de date” ale Politiei, transmitand rezultatele membrilor grupului infractional.
Cand a inceput ancheta si cum „lucra” gruparea lui Puia
Bazele gruparii au fost puse in primavara lui 2019. Timp de luni bune, pana in noaptea de 2 spre 3 octombrie 2019 – cand a fost organizat flagrantul, cei sase au obtinut sume importante de bani din contrabanda cu motorina provenita din Ucraina.
In total, nu mai putin de 49 de tone de carburant au fost introduse ilegal in tara, prin descarcarea de pe nave aflate sub pavilion strain si care circulau pe Dunare, tranzitand teritoriul Romaniei. Prejudiciul, constand in accize si TVA, este de aproximativ 120.000 de lei.
„Modul de comitere a infractiunilor, masurile de precautie extrem de atent gandite si luate, demonstreaza o buna pregatire a actiunii infractionale si o perseverenta deosebita pentru atingerea scopului ilicit – obtinerea de venituri ilicite din contrabanda. Actiunea infractionala s-a desfasurat pe o perioada mare de timp, ceea ce denota perseverenta infractionala a inculpatului, comiterea infractiunii devenind un mod de viata si de obtinere a veniturilor necesare traiului zilnic”, arata procurorii DIICOT.
Ancheta a inceput pe 8 aprilie 2019 si a vizat, initial, contrabanda cu tigari. Mai exact, politistii de la Combaterea Criminalitatii Organizate s-au sesizat din oficiu cu privire la faptul ca inculpatul Fluturas Ionel, cumnatul lui Puia, avea ca preocupare contrabanda cu tigarete din Ucraina. Apoi, in urma investigatiilor, s-a ajuns la contrabanda cu motorina.
Gruparea lui Puia stabilea cu echipajele mai multor nave aflate sub pavilion strain sa se intalneasca pe Dunare, in dreptul Insulei Calia. Indivizii se deplasau cu doua barci foarte mari, una cu o capacitate de aproximativ 25 de butoaie de motorina si cealalta de 15 butoaie, se legau de vasul respectiv si incarcau butoaiele din tancul vasului, folosind o pompa electrica. Fiecare butoi avea o capacitate de 200 de litri.
Potrivit anchetatorilor, inainte de intalnirea cu vasul strain, un membru al gruparii se deplasa cu o barca in zona denumita „Inalta Tensiune”, avand rolul de a supraveghea vizual dac in zona isi face aparitia vreo ambarcatiune a oamenilor legii si a evita astfel o eventuala prindere in flagrant. In acelasi timp, un alt membru al gruparii se pozitiona cu un autoturism in apropierea BAC-ului de la Gropeni, pe malul stang al Dunarii, tot cu scopul de „a tine de sase”.
Si pentru ca sa isi poata desfasura activitatea ilegala in liniste, membrii gruparii lui Puia blocau accesul pe digul din Gropeni, punand o bariera asigurata cu lacat in zona de la intrarea in localitate.
Butoaiele de motorina erau transportate la mal, iar apoi, pana in locul unde erau depozitate – in Gropeni, pe digul inchis cu bariera, cu ajutorul unor autovehicule tip duba. Uneori, butoaiele erau insa lasate in locuri sigure de pe Insula Calia si supravegheate de o persoana care, permanent, locuieste la cantonul de acolo.
Motorina era cumparata de pe nave cu suma de 100 de euro/butoi si revanduta de membrii gruparii cu 750 – 800 lei/butoiul, in special agricultorilor si posesorilor de autovehicule care consuma foarte mult combustibil. Chiar si cumparatorii combustibilului, martori in dosar, l-au indicat pe Puia Vasilica ca fiind liderul gruparii infractionale.
Flagrantul
In noaptea de 2 spre 3 octombrie 2019, procurorii antimafia i-au prins in flagrant pe Fluturas Ionel, Dumbrava Danut, Alexandru Tudorel si Vlad Sorin, in zona kilometrului 194 al Dunarii, in dreptul localitatii Gropeni, in timp ce descarcau 20 de butoaie de motorina de pe impingatorul „Kajmakcalan”, aflata sub pavilion sarbesc, care plecase din Ucraina si se indrepta spre Serbia, tranzitand tara noastra.
Marinarii de pe nava sarbeasca, conform obiceiului, i-au contactat pe braileni, anuntandu-i ca le pot vinde 4.000 de litri de motorina.
Puia Vasilica si Lefter Marius Catalin, desi erau plecati din localitate, au fost informati telefonic cu privire la operatiune, noteaza procurorii DIICOT.