Fabrica Tesla își va începe activitatea în 2024, cu aproximativ 200 de angajați. Planul de dezvoltarea vizează, în timp, dublarea sau chiar triplarea locurile de muncă. Vor fi produse soluții de stocare a energiei electrice – în cea mai mare parte pentru export, însă fără poluare, cu un concept 100% verde, care scoate din fluxul de producție celulele electrochimice. Toate detaliile au fost oferite chiar de șeful Tesla Group, urmașul gigantului electro al Cehoslovaciei comuniste – cunoscut în România acelor vremuri pentru magnetofoane și aparate radio.
„Produsele care vor ieși pe ușile fabricii din Brăila sunt mult mai avansate decât cele din Slovacia”
Omul de afaceri slovac Lichardus Dusan, co-fondator și președintele Consiliului de Administrație al TESLA GROUP, a fost prezent, marți, la Brăila, unde, avându-i alături pe Marian Dragomir – primarul municipiului și Francisk Iulian Chiriac – președintele Consiliului Județean, a susținut o conferință de presă legată de investiția de 90 de milioane de euro pe care Tesla o va derula în Perimetrul II al Zonei Libere, lângă Yazaki.
„Noi suntem Tesla, brandul original din fosta Cehoslovacie – până să existe Tesla din America. Am preluat companiile din grup, le-am revitalizat și le-am pus pe o direcție profitabilă, ca să putem face și investiții. Am dezvoltat parcuri și instalații fotovoltaice în România încă din anul 2010. Continuăm toate aceste investiții pentru că vedem în România un potențial foarte mare pe zona energiei regenerabile. Fabrica din Brăila este doar un pas natural de a aduce producția de baterii de stocare a energiei electrice în România. Azi, avem activități de producție în Slovacia. (…) Produsele care vor ieși pe ușile fabricii din Brăila sunt mult mai avansate decât cele din Slovacia. Vor fi sisteme utilizate pentru zona rezidențială, comercială și chiar industrială. (…) Ce facem diferit prin fabrica din Brăila este tehnologia pe care o implementăm. Mergem un pas mai departe în sensul că fabrica Tesla se va ocupa inclusiv de realizarea modulelor de baterii, module care sunt o componentă importantă a soluțiilor de stocare a energiei electrice, inclusiv în industria auto. (…) Avem ambiția de a fi prima giga-fabrică care se canalizează cel mai mult pe zona soluțiilor de stocare a energiei, nu doar pe zona bateriilor pentru mașinile electrice. Noi nu suntem un jucător în piața automobilelor electrice, ci un jucător, o companie importantă, care se dezvoltă pe zona de energie. Decizia de a investi la Brăila într-un domeniu de viitor poate să transforme cu adevărat și să genereze, în cascadă, foarte multe investiții în domeniul energiei regenerabile. Suntem conștienți că investiția pe care o facem poate genera un bulgare de zăpadă pozitiv astfel încât să se dezvolte industrii pe orizontală și, inclusiv, să pună România pe harta industriilor de înaltă tehnologie”, a declarat CEO-ul Tesla Group.
„Suntem convinși că vom ajuta la ridicarea nivelului de salarizare din Brăila”
Lichardus Dusan a ținut să menționeze și faptul că fabrica Tesla din Brăila nu reprezintă niciun risc pentru mediul înconjurător, cu referire la elementele chimice din producerea bateriilor, arătând că este vorba despre „o investiție 100% verde, care nu presupune niciun proces chimic”.
„În fabrica din Brăila nu se vor realiza celulele de baterii, care reprezintă o componentă chimică a acestui proces. (…) Fabrica este o investiție 100% verde, care nu presupune niciun proces chimic, niciun proces „murdar”. De ce? Singura componentă care ar presupune poluare reprezintă celulele de baterii, care sunt o componentă a produsului final, însă sunt realizate de partenerii noștri externi. Aceasta este și una dintre diferențele față de unele proiecte de la nivel european și este un avantaj competitiv pentru investiția de la Brăila, care poate deveni aptă să producă într-un timp foarte scurt produsul final. Noi nu vrem să intrăm pe zona producerii celulelor de baterii. Celelalte investiții de la nivel european se concentrează inclusiv pe această parte chimică a soluțiilor de stocare a energiei. Inclusiv, toată fabrica va avea acoperișul cu panouri fotovoltaice astfel încât energia să fie una curată și să fie un beneficiu pentru fluxurile de producție din interior”, a subliniat sursa citată.
Vorbind despre o fabrică de ultimă generație – robotizată – angajații vor fi, în cea mai mare parte, persoane cu studii de specialitate, care vor avea „salarii la un nivel ridicat”. Mai mult decât atât, afaceristul slovac spune că are un plan pe termen lung, care vizează inclusiv extinderea investiției și dublarea sau triplarea numărului de angajați.
„Sunt aproximativ 200 de locuri de muncă într-o fabrică automatizată, robotizată. Foarte multe dintre fluxuri sunt robotizate și nu necesită angajați. Cu toate acestea, cei 200 de oameni pe care îi vizăm au un profil pe zona de inginerie, tehnică, de înaltă calificare. Și pentru că vorbim de oameni calificați, vorbim din start despre salarii la un nivel ridicat. Suntem convinși că vom ajuta la ridicarea nivelului de salarizare din Brăila. Este un potențial foarte mare pentru tinerii din Brăila și din regiune. Aceste 200 de locuri de muncă sunt pentru prima faza a investiției. Dacă vom extinde operațiunea, cum e în planul nostru, atunci putem vorbi de dublarea sau triplarea numărului de angajați. Pe lângă locurile de muncă create de noi, generăm inclusiv locuri de muncă pe orizontală, fie că vorbim de furnizori locali sau de servicii necesari în activitate. Potențialul și efectele pozitive generate în comunitate vor fi mari. Fabrica va fi operaționalizată la jumătatea anului 2024, iar procesul de angajare va începe în septembrie-octombrie 2023”, a afirmat Lichardus Dusan.
De ce Brăila?
„Brăila este un oraș extrem de bine poziționat geografic, care are deschidere la Dunăre, într-o zonă care unește Muntenia, Moldova și Dobrogea. Pe lângă discuțiile purtate cu autoritățile locale, se vede o efervescență a investițiilor în Brăila. Brăila nu este un oraș lipsit de o viziune de dezvoltare pentru viitor. Vorbim despre proiecte importante, cum este podul de la Brăila, care va face legătura cu Dobrogea, vorbim despre drumul expres Brăila-Galați, despre investițiile din port. Pentru noi, pentru activitatea pe care o desfășurăm, conexiunile rutiere sunt importante. Avantajul competitiv este faptul că Brăila este un port maritim la Dunăre, fapt care ne ajută să aducem materia primă și, ulterior, să expediem mult mai ușor produsele realizate la fabrică. Producția noastră se adresează într-o proporție foarte mică pieței din România. Piața de desfacere a Tesla este o piață globală – Orientul Mijlociu, Africa, Asia sau Statele Unite. Acestea sunt câteva dintre argumente. Și Zona Liberă este un argument puternic pe care s-a mers, este un avantaj din punct de vedere al bussines-ului”, a explicat Horia Grigorescu, directorul Tesla pentru România.
Primarul: „Vom avea o colaborare în ceea ce privește învățământul dual”
Înainte ca Lichardus Dusan să ia cuvântul, primarul Marian Dragomir a mulțumit CEO-ului Tesla pentru „colaborarea extraordinară” și a anunțat faptul că investitorul se va implica și în zona învățământului dual, urmând să asigure pregătirea practică a elevilor.
„Este poate cea mai mare investiție privată din Brăila după Revoluție. Este vorba despre o investiție de 90 milioane de euro care se va desfășura în Perimetrul 2 al Zonei Libere și care aduce o tehnologie modernă și va crea locuri de muncă. Mai mult ca sigur vom avea o colaborare în ceea ce privește învățământul dual printr-un parteneriat Tesla, Primăria Brăila și Inspectoratul Școlar Județean. Parteneriatul va oferi și o forță de muncă tânără și calificată în acest domeniu. Cu siguranță și piața se va regla prin oferirea unor salarii competitive. Vreau să le mulțumesc pentru că am avut o colaborare extraordinară în vederea alegerii acestei locații”, a precizat edilul.
La conferința de presă au mai participat Marijnene Johannes Antonie Marinus – co-fondator Tesla, dar și Andrei Jerca, reprezentantul Eli Parks, concesionarul terenului pe care va fi construită fabrica din Brăila.