Nu mai putin de zece organizatii non-guvernamentale, printre care si Centrul de Resurse pentru participare publica, ActiveWatch si Centrul pentru Studiul Democratiei, trag un semnal de alarma cu privire la modul in care Directia de Sanatate Publica Braila respecta legislatia privind accesul la informatii de interes public. Mai exact, ONG-urile sustin ca institutia condusa de Gabriel Ciochina (foto) practica „o forma de abuz administrativ”.
Totul a plecat de la o solicitare transmisa DSP Braila de catre Asociatia „Filia” din Bucuresti – ONG care lupta pentru respectarea drepturilor femeilor. In urma cu mai bine de doua saptamani, „Filia” a cerut institutiei brailene o serie de informatii de interes public privind numarul de mame minore inregistrat in anul 2021.
„Este o forma de abuz administrativ!”
Initial, in loc sa puna la dispozitie informatiile, Directia de Sanatate Publica a ales sa foloseasca un tertip birocratic si ilegal. Mai exact, DSP a cerut Asociatiei „Filia” sa faca dovada personalitatii juridice, desi Legea 544/2001 obliga institutia sa puna la dispozitia oricarui cetatean informatii de interes public, fara obligatia de a demonstra personalitatea juridica.
Cand a vazut argumentele ONG-ului – prevazute clar in legislatie, DSP Braila nu a cedat, ci a continuat sa complice accesul la informatii. De aceasta data, directia aflata in subordinea Ministerului Sanatatii a solicitat reprezentantului Asociatiei „Filia” sa completeze si sa semneze o „declaratie de consimtamant cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal”.
„Regulamentul General privind Protectia Datelor al UE 679/2016 obliga institutia sa prelucreze datele unei persoane care solicita informatii de interes public pe baza obligatiei legale de a raspunde la cerere, si, deci, fara completarea unei declaratii de consimtamant. (…) Dreptul la informare este un drept constitutional. Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informatii de interes public pune in practica acest drept. (…) DSP Braila, in loc de a raspunde solicitarii, asa cum prevede legea, a incercat sa gasească diverse tertipuri birocratice pentru a refuza comunicarea informatiei solicitate. Chiar daca aceste practici nu fac imposibil accesul la informatii de interes public, ele reprezinta o forma birocratica de descurajare a cetatenilor interesati, si este o forma de abuz administrativ. Nu in ultimul rand, este o incalcare clara a legii”, se arata in comunicatul de presa trimis DEBRAILA.ro si semnat de zece ONG-uri.
Mai mult decat atat, ONG-urile atrag atentia cu privire la faptul ca „DSP Braila incalca permanent Legea nr. 544/2001”, aratand ca institutia „nu are pe pagina proprie de Internet o sectiune care sa cuprinda informatiile prevăzute de lege pentru a fi publicate din oficiu”.
„DSP Braila incalca permanent si Hotararea Guvernului nr. 478/2016 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes public, pentru ca, in cei sase ani de la adoptare, nu a catadicsit sa puna in aplicare Anexa 1, prin care este stabilita structura standard a paginilor de Internet ale institutiilor publice”, se mai mentioneaza in comunicatul de presa citat.
Cine e Ciochina?
DSP Braila este condusa de Gabriel Ciochina de mai bine de zece ani, de pe vremea cand directorul era membru PDL.
In anul 2017, prin ordin al ministrului Sanatatii, Ciochina a fost detasat timp de 6 luni la conducerea DSP Botosani, revenind ulterior la Braila.
Tot in 2017, pe cand se afla la Botosani, Agentia Nationala de Integritate a anuntat ca Gabriel Ciochina s-a aflat in stare de incompatibilitate. Potrivit ANI, in perioada iulie 2015 – ianuarie 2016, Ciochina a detinut simultan functia de director executiv al DSP Braila si pe cea de medic stomatolog la un cabinet administrat de mama acestuia.
In 2015, numele lui Ciochina a fost implicat intr-un scandal public, care, in cele din urma, a facut ca la DSP Braila sa ajunga Corpul de control al ministrului Sanatatii. Atunci, un grup de angajati si fosti angajati ai DSP au sesizat mai multe institutii, inclusiv Ministerul Sanatatii, cu privire la „atitudinile inadecvate si aberatiile sustinute de directorul executiv Gabriel Ciochina”.
Printre numeroasele acuzatii aduse la acest moment se aflau angajarile preferentiale, comandarea unor controale la anumiti agenti economici si sanctionarea unor salariati in mod nejustificat. Directorul Ciochina a refuzat categoric sa raspunda public acestor acuzatii.