Operatorul de salubritate RER Ecologic Service SRL solicita Consiliului Local Municipal, prin intermediul unui comunicat de presa, majorarea tarifelor de colectare a deseurilor de la agentii economici si persoanele fizice din municipiu.
Mai mult decat atat, firma spune si cum va proceda in cazul in care cerinta nu va fi indeplinita, aratand ca ia in calcul si „incetarea activitatilor”. Majorarea, potrivit sursei citate, ar trebui sa intre in vigoare incepand cu 1 ianuarie 2020.
Banii pe care brailenii i-ar plati in plus daca legislativul municipal va accepta modificarea vor ajunge la Administratia Fondului de Mediu, institutie aflata in coordonarea Ministerului Mediului, Apelor si Padurilor.
„Aceasta modificare se datoreaza cresterii contributiei pentru economia circulara (n.r. pentru deseurile municipale), cresterii salariului minim pe economie si indexarii tarifului de depozitare a deseurilor. Conform ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 74/2018, a legii 249/2015 privind modalitatea de gestionare a ambalajelor si a deseurilor din ambalaje si a ordonantei de urgenta a Guvernului nr 196/2005 privind Fondul pentru Mediu, de la 1 ianuarie 2020, valoarea costului de mediu denumit “contributia pentru economia circulara” va creste de la 30 de lei la 80 de lei/tona de deseuri depozitata. Acest cost, in conformitate cu legislatia aplicabila, se va reflecta in tariful de colectare al deseurilor. Operatorul de colectare RER Ecologic Service SRL va incasa aceasta taxa de la utilizatorii serviciului printr-o suplimentare de tarif si o va plati mai departe catre operatorul depozitului de deseuri – Tracon – din judetul Braila. Destinatia finala a acestei taxe este fondul pentru mediu gestionat de Administratia Fondului pentru Mediu. De asemenea, o suplimentare minima de 5% se va aplica tarifului existent si pentru a acoperi cresterea generata de majorarea costurile salariale„, precizeaza RER.
Operatorul de salubritate anunta si propunerea de modificare a tarifelor, care ar fi fost inaintate spre aprobare Consiliului Local Municipal: „Cresterea fiind de 58,34 lei/tona fara TVA incepand cu 1 ianuarie 2020 (tarif actual 272,3 Lei/tona, tarif propus fara TVA 330,64 lei/tona); respectiv 19,27 lei/mc fara TVA (tarif actual 89,85 lei/mc, tarif propus 109,12 lei/mc).”
RER a lansat si un atac la autoritatile locale, pe care le acuza de incompetenta, intricat n-ar fi realizar „o infrastructura tehnico-edilitara specifica serviciului de salubrizare”, care ar fi dus la reducerea cantitatilor de deseuri eliminate prin depozitare.
„In municipiul Braila (de altfel ca in tot judetul Braila) nu au fost luate masuri pentru realizarea unei infrastructuri tehnico-edilitare specifice unui serviciu de salubrizare performant in scopul atingerii tintelor de reducere a cantitatilor de deseuri supuse depozitarii, in acord cu cerintele legale de mediu. Incercarea autoritatii publice locale de a transfera aceste obligatii legale in mod abuziv in sarcina operatorilor de salubritate, va genera disfunctionalitati majore in desfasurarea serviciului de salubrizare conducand in mod inevitabil catre colapsul serviciului de salubrizare. In acest moment, intre municipalitatea Braila si RER Ecologic Service SRL exista inregistrate deja pe rolul instantelor de judecata, 4 litigii rezultate din actiunile municipalitatii de a transfera in sarcina operatorului responsabilitatea neindeplinirii obiectivelor de reducere a cantitatilor de deseuri eliminate prin depozitare.
Incompetenta autoritatii publice locale de a realiza o infrastructura tehnico-edilitara specifica serviciului de salubrizare, adica:
statii de producere a compostului;
statii de transfer;
statii de sortare;
incineratoare;
statii de tratare mecano-bilogice,
face ca azi, serviciul de salubrizare sa se realizeze doar prin:
puncte de colectare separata a deseurilor;
mijloace de colectare si transport separat al deseurilor (operatorul de salubritate, ex. RER , ECO, BRAI-CATA);
depozit de deseuri (operatorul depozitului, ex. TRACON).
Serviciul de salubrizare reprezinta totalitatea infrastructurii mai sus prezentata, iar municipiul Braila, dispune doar de minimul infrastructurii care nu poate realiza decat colectare, transport si depozitare a deseurilor, lipsindu-i tocmai componentele de reducere a cantitatilor de deseuri eliminate prin depozitare. Prin urmare, in lipsa infrastructurii specifice, nici un operator de salubritate nu poate realiza mai mult decat serviciul de colectare si transport al deseurilor catre depozitele de deseuri, fara nici o posibilitate de reducere a acestor cantitati”, sustine RER.
Totodata, societatea considera ca „transferarea obligatiilor de mediu (n.r. 50 lei/tona in cazul neindeplinirii obiectivului de reducere cu 35% pentru anul 2018; 42% pentru 2019; 60% pentru 2020 din cantitatile de deseuri municipale eliminate prin depozitare, plus contributia pentru economia circulara in valoare de 30 lei/tona aferenta anului 2019 si 80 lei/tona aferenta anului 2020) din sarcina unitatilor administrativ-teritoriale catre operatorul de salubritate, fara posibilitatea operatorului de a-si recupera aceste costuri prin tarif conduce in mod inevitabil catre falimentul oricarui operator de salubritate”.
La finalul comunicatului de presa, RER adauga faptul ca „Primaria Braila, incepand cu luna noiembrie 2015 si pana in decembrie 2018, a retinut societatii abuziv 15% din plata fiecarei facturi de prestatii confirmate, respectiv 1.921.987 lei (sume+penalitati)”.
„Din acest motiv, RER ECOLOGIC SERVICE SRL, membru al RER GROUP, este obligata sa ia toate masurile financiare si legale pentru realizarea scopului in care a fost infiintata societatea si continuarii activitatilor economice pe care le desfasoara si, in functie de decizia instantelor judecatoresti, va lua in considerare inclusiv incetarea activitatilor in Municipiul Braila”, se mai arata in comunicatul de presa remis de RER.