„Din păcate, ritmul de lucru și mobilizarea lasă încă de dorit, ceea ce face că terminarea lucrărilor la acest obiectiv să fie în întârziere, deși termenul contractual de finalizare era sfârșitul anului 2021”, susține Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, cu referire la podul suspendat peste Dunăre de la Brăila.
„Nu sunt finalizate nici lucrările de construcție a podului propriu-zis”
Reacția vine după ce constructorul italian a câștigat definitiv un proces deschis împotriva CNAIR, instanța stabilind ca WeBuild să primească o sumă uriașă din partea statului român, respectiv aproximativ 6 milioane de euro – “reprezentând valoarea pierderilor și a profitului nerealizat”. Mai mult decât atât, termenul de execuție a lucrărilor a fost prelungit de judecători cu 193 de zile.
CNAIR a reamintit faptul că reprezentanții WeBuild și-au luat de mai multe ori, în mod public, angajamentul că podul va putea fi dat în folosință la mijlocul lunii viitoare, însă „în acest moment nu sunt finalizate nici lucrările de construcție a podului propriu-zis”.
„Constructorul podului suspendat peste Dunăre de la Brăila și-a luat angajamentul public de mai multe ori că până la finalul acestui an se va putea circula pe pod între județele Brăila și Tulcea. (…) Precizăm că în acest moment nu sunt finalizate nici lucrările de construcție a podului propriu-zis, iar cele de la drumurile de legătură sunt la un stadiu fizic de aproximativ 40%. Menționăm că angajamentul antreprenorului a fost să dea în trafic podul suspendat (inclusiv testarea și echiparea) împreună cu aproximativ 11 km din drumurile de legătură la sfârșitul anului 2022″, se arată într-un comunicat de presă al companiei.
În ceea ce privește procesul intentat și câștigat de WeBuild, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere subliniază faptul că între constructorul italian și companie există un număr total de 21 de dosare pe rolul instanțelor, publicând și o situație a litigiilor.
„Chiar cu extensia de timp de 193 de zile acordată pentru finalizarea lucrărilor prin decizia intanței de apel, constructorul este în continuare în întârziere pe întregul proiect. În plus, această extensie (obținută ca urmare a acțiunii în instanță a WEBUILD S.P.A) se poate referi doar la o secțiune a obiectivului (partea de pod) și nu la întregul contract. CNAIR așteaptă motivarea instanței pentru a putea stabili exact ce presupune extensia de timp în cauză”, se mai menționează în comunicatul de presă citat.
Situația litigiilor dintre CNAIR și WeBuild:
- Un număr total de 21 de dosare;
- 9 dintre aceste dosare au fost câștigate de CNAIR ( 5 câștigate în primă instanță și 4 definitiv);
- 1 dosar pierdut definitiv de CNAIR;
- În celelalte 11 dosare instanțele nu s-au pronunțat în sensul admiterii sau respingerii cererilor.
La începutul lunii trecute, în timpul celei mai recente vizite a lui Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor, pe șantierul podului, reprezentantul constructorului italian a prezentat public un grafic potrivit căruia autoturismele vor putea circula pe pod la mijlocul lui decembrie, pe o variantă care pornește de pe Centura Brăilei.