Consilierul local municipal Catalin Canciu, presedintele Organizatiei Municipale PNL si inspector scolar general, il critica pe primarul Marian Dragomir pentru decizia de a turna covor asfaltic peste piatra cubica de pe strada Plevnei.
Prin intermediul unui comunicat de presa, Canciu a mentionat faptul ca edilul „are in plan sa transforme Braila istorica intr-un oras fara identitate, monoton, de sorginte comunista”.
COMUNICAT DE PRESA:
„Dupa ce a rezistat fara probleme peste 100 de ani si ar mai fi rezistat alte cateva sute de ani, daca ar fi fost reasezata corespunzator, piatra cubica din granit de pe strada Plevnei si-a gasit sfarsitul subit sub administratia Dragomir.
Fara nicio urma de regret sau de respect pentru istoria locala, Dragomir a ingropat sub strat de bitum intreg granitul care se gasea aici si care oferea strazii un farmec aparte si amintea de Braila de altadata. De aceeasi soarta crunta a avut parte, cu cateva luni in urma, si Drumul Carutasilor, realizat de primii negustori care au ridicat Braila in urma cu un secol.
Construite piatra cu piatra, cu simt de raspundere, pentru ca in anul 1909, inginerul sef al orasului Braila a trecut in caietul de sarcini obligatia ca piatra cubica sa aiba forma regulata paralelipipedica si toate cele sase fete bine cioplite, pentru a putea fi intoarse si intrebuintate in timp pe toate laturile, aceste strazi din Braila pavate cu granit au disparut astazi fara urma.
In timp ce strainii sunt mandri de faptul ca au strazi pavate cu piatra cubica, platind bani grei pentru granitul negru-albastrui, primarul Dragomir isi permite sa ignore valoarea lui patrimoniala inestimabila si sa toarne smoala incinsa peste istoria de peste 100 de ani a Brailei.
Si pentru ca sfidarea brailenilor sa fie si mai mare, Dragomir declara public, in bataie de joc, ca ‘el nu a trait in acele vremuri cand s-au construit strazile din granit, pentru a sti unde se afla Drumul carutasilor, si ca, daca cineva plange dupa aceasta comoara patrimoniala, o va gasi in siguranta peste 400 de ani, sub asfalt’.
Sa iei in deradere un oras istoric, pavat cu acest granit, cu care alte orase ale lunii se mandresc, asta da viziune a administratiei Dragomir, care visa, in urma cu ceva vreme, la titlul de capitala cultural europeana pentru Braila. Acum ca a rezolvat strazile cu piatra cubica, Dragomir poate trece la vopsitul statuilor din oras si la cimentuirea hrubelor din Centrul Istoric, pe acelasi principiu, ca ‘istoria se conserva mai bine, daca nu e la vedere’, dar sa lase vorba ultimului turist sa stinga lumina atunci cand paraseste Braila.
Intelegem ca ambitia lui Dragomir este aceea de a stabili un record la asfaltare, pentru a acoperi tot ceea ce n-a facut predecesorul sau, tutorele Aurel Simionescu, in anii cat a fost primar al Brailei. Unul nu a facut mai nimic, iar altul face acum exces de zel, improscand toata Braila cu smoala incinsa, pentru a da de lucru fabricii de bitum aflate la marginea orasului.
Si, pentru ca tot asistam la inundatii de strazi in ultima vreme, ar trebui sa se ia in calcul faptul ca o strada pietruita nu se inunda niciodata, exista rosturi intre pietre pe unde se scurge apa. Strazile pietruite rezolva natural aceasta problema, pentru ca apa se scurge in sol si nu suprasolicita sistemul de canalizare. In plus, piatra nu va radia niciodata caldura, asa cum o face asfaltul. Asfaltul se incalzeste foarte tare, iar aerul devine irespirabil, in timp ce piatra are o inertie termica mult mai pronuntata. Plus ca din piatra nu se degaja compusi volatili chimici, acel aer toxic, pe care noi il numim “miros de asfalt”.”