stiri Braila – debraila.ro

O comoara a Brailei. Prima nava construita in Romania isi cauta echipaj | Canciu, seful ISJ, vrea ca „Borcea” sa reia cursele pe Dunare

Prima nava cu propulsie construita de inginerii romani si, in acelasi timp, ultima cu zbaturi construita in Europa, „Borcea” a implinit anul acesta nu mai putin de 108 ani, varsta la care se afla in perfecta stare de functionare. Vasul se afla in administrarea Inspectoratului Scolar Judetean, care isi doreste ca „aceasta nava de patrimoniu, istorie vie a locurilor, sa-si continue mai departe cursele pe batranul fluviu Dunarea si sa incante pasagerii aflati la bord”.

Prin intermediul unui comunicat de presa, liberalul Catalin Canciu, seful ISJ, a anuntat faptul ca singura problema care sta in calea acestui deziderat este lipsa personalului navigant. Astfel, inspectorul scolar general a decis organizarea unui concurs pentru ocuparea, pe perioada nedeterminata, a functiilor de marinar, mecanic si pontonier si angajarea unui timonier si unui capitan pe perioada determinata.

„Fostul comandant Ilie Tincu, cel care are meritul incontestabil de a fi tratat cu mult suflet aceasta nava, a iesit la pensie si, asa cum se intampla in multe domenii de activitate, si domeniul naval este unul deficitar in ceea ce priveste forta de munca. La ora actuala, personalul de care dispunem nu este suficient pentru a realiza curse pe Dunare, vorbim despre personal angajat pe perioada pandemiei, in baza Legii 55/2020. Am luat decizia ca, in perioada urmatoare, sa organizam concurs pentru ocuparea, pe perioada nedeterminata, a functiilor de marinar, mecanic si pontonier. Pentru functiile de timonier si capitan, avand in vedere ca vorbim despre cheltuieli foarte mari, luam in calcul gasirea unor solutii legale pentru achizitionarea acestor servicii pe perioada determinata. Cu alte cuvinte, ne gandim sa angajam un timonier si un capitan doar in perioadele cat nava organizeaza excursii pe Dunare. In aceste conditii, am face o economie la buget si nu am plati doi angajati care ar lucra efectiv la nava doar o perioada foarte scurta din an, tinand cont ca aceasta este cu propulsie proprie pe aburi, in perioada iernii, apa este scoasa din tot angrenajul, ceea ce inseamna ca, o buna parte din an, ea nu functioneaza. (…) Cum spuneam, suntem singurul inspectorat scolar din tara care detine o ambarcatiune si nu este usor sa o gestionezi, mai ales ca vorbim despre un domeniu diferit, cel al navigatiei. Ma gandesc uneori ca, poate, o alta institutie s-ar potrivi mult mai bine pentru a gestiona aceasta nava, dar tot eu ma contrazic si spun ca Inspectoratul Scolar Judetean Braila, cu banii pe care i-a avut, a reusit sa pastreze nava intr-o stare ireprosabila. La o adica, nu m-ar lasa inima sa o dau, pentru ca n-as vrea sa iau o decizie pe care, ulterior, sa o regret. Pana una alta, nava este la noi, o onoram, o respectam si sa o iubim! Putini din tara si chiar din Europa se poate lauda ca detine o astfel de comoara”, a declarat Canciu.

Totodata, inspectorul scolar general i-a multumit inginerului brailean Dorin Buca pentru efortul si implicarea de care a dat dovada in perioada pandemiei, atunci cand nava „Borcea” a beneficiar de o revizie generala, punctand si cateva detalii din istoria batranului vas cu zbaturi.

„Nava cu aburi si zbaturi, Borcea este inscrisa in patrimoniul national inca din anul 1999, la categoria Tezaur, cea mai inalta clasa a patrimoniului. In primii ani de activitate, dupa lansarea la apa in 1914, Borcea a servit drept iaht al casei regale, la bordul ei fiind vazut deseori regele Ferdinand. A fost parte a Primului Razboi Mondial, cand a fost folosita ca atelier mecanic mobil pentru navele de lupta de pe Dunare, iar in perioada interbelica a servit ca nava de pasageri intre localitatile dunarene Cernavoda si Calarasi. In perioada celui de-al Doilea Razboi Mondial, nava a avut rolul de unitate de transmisiuni, iar dupa terminarea razboiului a fost luata drept despagubire de razboi de catre URSS. Norocul a facut ca remorcherul sovietic care o transporta sa ia foc, iar nava sa se desprinsa si sa pluteasca in deriva pe mare, pana ce a fost gasita de o nava romaneasca si repatriata”, a concluzionat sursa citata.

Comentarii