Desi zeci de cazuri de inselaciune prin metodele „Accidentul”, „Premiul” sau „Ajutoare” au facut inconjurul presei locale si nationale, Inspectoratul de Politie Judetean anunta ca brailenii se lasa in continuare pacaliti de escroci.
Concluziile politistilor sunt ingrijoratoare in ceea ce priveste vulnerabilitatea populatiei la cea mai mediatizata dintre metode. Metoda „Accidentul” face din nou victime, in special in randul persoanelor varstnice. Batranii, impresionati fiind de calitatea interlocutorului, „avocat”, „politist”, „consul”, „ambasador”, „medic” sau „director de firma de telefonie”, cad imediat in plasa infractorilor si ofera sume importante de bani celui care, cu o poveste bine ticluita, suna la telefon.
Sumele pe care suspectii le-au cerut in aceste cazuri recente au fost de la 10.000 lei pana la 50.000 de dolari.
Politistii reamintesc brailenilor cum actioneaza infractorii:
Metoda „ACCIDENTUL”
Escrocii suna pe telefonul fix, se recomanda a fi rude apropiate (fiu, ginere, nepot) si va anunta ca au fost implicati intr-un accident de circulatie grav, soldat cu victime; spun ca au nevoie urgenta de bani pentru plata serviciilor medicale, a unui avocat, pentru despagubirea victimelor sau chiar pentru a-i da unui politist sau procuror care i-ar putea scapa de raspundere;
Uneori, in loc de bani, cer sa le transmiteti coduri de reincarcare a cartelelor telefonice;
Trimit o persoana „de incredere” careia sa ii inmanati banii sau va cer sa-i transmiteti prin posta sau sisteme de transfer rapid – Money Gram, Western Union;
Va cer sa pastrati secretul cu privire la convorbirea telefonica si sa distrugeti documentele care dovedesc trimiterea banilor sau a codurilor pentru cartele.
Metoda „REPREZENTANT FIRMA SAU INSTITUTIE”
Escrocii se prezinta la usa victimelor si, folosind legitimatii contrafacute, se recomanda a fi reprezentanti ai unor societati comerciale, companii de utilitati sau organizatii neguvernamentale si solicita diferite sume de bani pentru efectuarea de verificari, reparatii sau lucrari de intretinere, pentru ca victimele sa poata intra in posesia unor asa-zise premii pe care le-ar fi castigat la concursuri sau tombole sau pentru ajutorarea unor persoane aflate in suferinta. Pentru sumele primite, infractorii elibereaza victimelor chitante contrafacute.
Metoda “IMPRIETENIREA”
Victimele sunt abordate pe strada de persoane care li se adreseaza pe nume, ca si cum le-ar cunoaste, si le spun ca au dreptul la diferite sume de bani drept subventie pentru terenuri detinute in mediul rural, drept ajutoare din partea Uniunii Europene sau ca diferenta in urma recalcularii pensiilor;
Escrocii le explica apoi victimelor ca, pentru a beneficia de respectivele sume, va trebui sa plateasca anumite taxe sau contravaloarea impozitului;
Ulterior, le insotesc la domiciliu sau la banca, pentru a lua banii necesari si se ofera sa le ajute cu plata respectivelor taxe, moment in care se fac nevazuti cu banii persoanelor inselate.
Metoda „AVOCATUL”
Vestea implicarii unei rude apropiate intr-un accident rutier grav este transmisa de un asa-zis avocat, care cere bani pentru despagubirea victimelor sau a familiilor acestora, ori pentru a „aranja” o scapare de pedeapsa a rudei care a produs accidentul.
Metoda „PREMIUL”
Infractorii suna sau trimit un mesaj pe telefonul mobil si va spun ca ati castigat un premiu, dar ca, pentru a intra in posesia acestuia, trebuie sa trimiteti coduri de reincarcare la un anumit numar de telefon sau bani la o anumita adresa.
Metoda „COLETUL”
Sub pretextul ca este trimis de administratorul blocului sau de vecini, infractorul se prezinta la domiciliul persoanei vatamate cu un colet si ii cere o anumita suma de bani pentru a-i preda respectivul pachet.
In cazul in care sunteti sunati pe telefonul fix sau mobil, oamenii legii va atrag atentia asupra modului in care trebuie sa reactionati:
Stapaniti-va emotiile! Indiferent de veste sau de cine este la capatul celalalt al firului, nu intrati in panica!
Nu va lasati impresionati de calitatea sau profesia – medic, politist, avocat, consul – celui care suna! Daca intr-adevar s-a produs o nenorocire cu cineva din familia dumneavoastra nu o puteti rezolva prin telefon!
Amintiti-va ca persoanele oficiale, cele care reprezinta institutii publice, nu va vor suna niciodata sa rezolve cazul prin telefon, contra unei sume de bani, ci DOAR va vor invita la sediul institutiei sa va explice situatia pentru care ati fost sunat!
De asemenea, aveti in vedere si urmatoarele recomandari:
Nu spuneti interlocutorului numele dumeavoastra, adresa dvs. sau a rudelor! Daca este cine pretinde ca este (fiu/fiica sau politist, medic) ar trebui sa le stie deja si sa nu va determine sa le spuneti!
Nu trimiteti bani, bijuterii sau alte bunuri de valoare unor persoane care va suna, spun ca va sunt rude si ca au fost implicate in accidente de circulatie grave!
Pentru informatii referitoare la accidente rutiere cu victime, sunati la politie sau la spital!
Nu dati curs solicitarilor de sprijin financiar pentru cazuri sociale (copii bolnavi) si nu acceptati ajutoare de la necunoscuti! in spatele unor intentii aparent nobile se ascund escrocii!
Atentie! Cel care va suna va va cere sa nu mai dati niciun telefon pana nu intra in posesia banilor. Politistii va avertizeaza ca trebuie sa procedati contrar indicatiilor auzite la telefon de la presupusul fiu, medic sau avocat. Sunati, cat mai repede, persoanele apropiate!
Anuntati politia, apeland gratuit 112, in cazul in care sunteti victima unei astfel de inselaciuni sau cineva a incercat sa va insele!