stiri Braila – debraila.ro

Drumul Expres Brăila-Galați. Umbrărescu OPREȘTE LUCRĂRILE și cere REZILIEREA CONTRACTULUI | Motivul: Materialele de construcții s-au scumpit, însă statul nu modifică prețurile din contract

Mișcare fără precedent: Spedition UMB, cel mai mare constructor român, intenționează să oprească lucrările pe toate șantierele din țară, autostrăzi și drumuri expres – printre care se află și drumul expres Brăila-Galați.

Mai mult decât atât, grupul de firme patronat de Dorinel Umbrărescu a depus la Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere o solicitare de încetare de comun acord a contractelor. La acest moment, Spedition UMB are contracte în derulare pentru 140 kilometri de autostradă și drum expres. 

După ce informația a fost vehiculată „pe surse”, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a confirmat-o, arătând că, totuși, constructorul „nu intenționează să renunțe la contracte, ci doar să se asigure că va beneficia de prevederile noilor modificări legislative privind formulele de ajustare a prețurilor”. În același timp, UMB a transmis CNAIR că „se află în imposibilitatea finalizării contractelor” din cauza creșterii prețurilor la materiale și utilități.

CNAIR: „Este adevărat că prețurile la materialele de construcții au crescut constant în ultimele luni”

În limbaj popular, Umbrărescu a decis să între în „greva” și, astfel, să pună presiune pe stat pentru ca prețurile din contractele semnate să fie ajustate al nivelul prețurilor din prezent.

„UMB Spedition a cerut rezilierea contractelor de construire de drumuri pe care le-au încheiat. Reprezentantul UMB Spedition a reconfirmat că a depus la CNAIR o solicitare de încetare amiabilă a contractelor dintre cele două părți, doar pentru că dorește să se înscrie în termenul legal oferit de OUG 64/2022, care permite că în cazul în care ambele părți sunt de acord, constructorul să nu suporte consecințele unei rezilieri obișnuite. UMB Spedition a dat asigurări că nu intenționează să renunțe la contractele încheiate cu CNAIR, ci doar să se asigure că firma să va beneficia de prevederile noilor modificări legislative privind formulele de ajustare a prețurilor. Reprezentantul firmei băcăuane a precizat că imediat ce va fi aprobată în ședința de Guvern Ordonanța privind mecanismul de punere în aplicare a OUG 64/2022, care vizează formulă polinomială de ajustare a prețurilor, va renunța la solicitările de încetare amiabilă remise CNAIR”, a precizat CNAIR.

Ulterior, CNAIR a mai revenit cu un comunicat de presă, subliniind faptul că UMB este un partener considerat serios și vorbind despre măsurile pe care compania le-a luat pentru a sprijini toți constructorii care au contracte în derulare.

„CNAIR a făcut inclusiv propuneri care au dus la aprobarea de către Guvernul României a OUG 64/2022, tocmai pentru a diminua impactul acestor costuri suplimentare. După publicarea acestei OUG, CNAIR a continuat să propună măsuri de îmbunătațire. Rezultatul este acela că Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, la rândul său, a inițiat o Ordonanța de Guvern care va îmbunatăti aplicarea acestor corecții de preț. Documentul elaborat de MIPE este în procesul de avizare și avem încredere că în următoarea perioadă acest document va fi aprobat în ședință de Guvern, în acord cu propunerile noastre. Este adevărat că prețurile la materialele de construcții au crescut constant în ultimele luni, dar CNAIR aplică doar măsuri care sunt în concordanță cu legea, cu prevederile contractuale și cu normativele europene”, se arată în comunicatul de presă citat.

Pro Infrastructura: „UMB oprește lucrul pe toate șantierele!”

Și Asociația „Pro Infrastructura” a tras un semnal de alarmă cu privire la mișcarea lui Umbrărescu, anunțând faptul că „UMB nu își va mai chema oamenii la muncă”. ONG-ul mai menționează că sunt în pericol nu mai puțin de 7 mari proiecte, printre care și drumul expres Brăila-Galați.

„Motivul? Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere le promite constructorilor, nu doar celor de la UMB, de peste jumătate de an că guvernul va adopta prin OUG formulă polinomială de ajustare a prețului contractelor. Dar una este să promiți, altă este să faci. Așa că, până la noi ordine, cei de la UMB joacă tare și întră într-un soi de „grevă”, asumându-și niște riscuri contractuale semnificative: penalități de întârziere sau, în caz extrem, pierderea garanției de bună execuție. Situația este FOARTE gravă. Ar fi un dezastru dacă lucrurile ar degenera și s-ar ajunge la încetarea de comun acord sau rezilierea unui singur contract, darămite a tuturor, adică a 36% din totalul kilometrilor de autostradă și drum expres aflăți în execuție!”, avertizează Pro Infrastructura.

Umbrărescu a făcut spectacol pe șantierul de la Brăila: nota 10

Lucrările la drumul expres care va lega municipiile Brăila și Galați au început în octombrie anul trecut, având că termen de execuție 24 de luni. În mod normal, drumul ar trebui să fie gata spre sfârșitul lui 2023.

Contractul este de aproape 372 de milioane de lei, fiind semnat în aprilie 2021 cu Asocierea SC SA & PE CONSTRUCT SRL – SPEDITION UMB – TEHNOSTRADE S.R.L., toate firme în cadrul UMB Grup.

Încă de la început, constructorul a dovedit o desfășurare uriașă de forțe – muncitori și utilaje, lucrându-se inclusiv pe timpul nopții – o mobilizare atipică pentru un șantier de infrastructură din România.

 

Drumul expres va fi proiectat pentru viteza de 120 km/h și va avea o platformă de 22 de metri din carea partea carosabilă va fi formată din câte două benzi de câte 3,5 metri pe fiecare sens și o zonă mediană de 3 metri cu câte 0,75 metri spațiu pentru parapete, conform informațiilor din caietul de sarcini.

Platforma drumului expres va mai avea patru benzi mici de încadrare de câte jumătate de metru și câte un acostament înierbat de 1,5 m pe fiecare parte.

De-a lungul traseului vor fi proiectate două poduri peste canale de irigații și două viaducte (câte unul pe sens) peste digul de apărare pentru ape mari al râului Siret, peste calea ferată și peste râul Siret.

Comentarii